Architecture Suisse

LIBRE

The Fairconditionning Programme

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Das Programm Fairconditioning wurde 2012 als kollaboratives gemeinnütziges Projekt von NOE21 (CH)) und cBalance (IN) gegründet. In den 10 Jahren seines Bestehens wurde es von BSI (Kanton Genf), der Stadt Lausanne, der Stiftung OAK (Genf), SIG (Genf) und der Shakti Sustainable Energy Foundation (Indien) finanziert.

Sein Ziel ist es, die potenziell schwindelerregende quantitative Zunahme von Klimaanlagen in Gebäuden in Indien und möglicherweise auch in der Schweiz zu bremsen. Wir versuchen dies zu erreichen, indem wir die Energieeffizienz von Gebäuden und Designtechniken zur Vermeidung von Klimaanlagen offiziell in die Lehrpläne und Unterrichtspläne aller Fächer und Jahrgangsstufen aufnehmen und pädagogische Zentren für nachhaltiges Design zur Schulung von Lehrkräften einrichten.

Es handelt sich um ein faktengestütztes Projekt zur Politikgestaltung, das darauf abzielt, Nachhaltigkeit und Energieeffizienz in die Lehrpläne der Universitäten für Architektur und Maschinenbau in Indien zu übernehmen, indem nachhaltige Kühlung und effiziente Gebäudegestaltung in die Unterrichtspläne einbezogen werden. Dies geschieht durch ein Programm zum Aufbau von Kapazitäten und zur Bewältigung des Wandels, das darauf ausgelegt ist, die pädagogischen Fähigkeiten der Lehrkräfte in Bezug auf nachhaltige Gestaltung zu verbessern und aktivitätsorientierte Lernprozesse zu erleichtern.

Obwohl das Programm bis 2022 nur in Indien lief, ist die Genese eines dialektisch verknüpften Fremdbefruchtungsprogramms im Gange, das die traditionelle Nord-Süd-Beziehung von Entwicklungshilfe und Technologietransfer unterläuft. Das Programm hat 

im Sommer 2022 mit zwei Schweizer Universitäten (HEPIA, Genf und Universität Freiburg) begonnen, die Interessengruppen zu konsultieren, um auf konstruktive Weise ein auf den Schweizer Kontext zugeschnittenes Programm zur Veränderung des Lehrplans mitzugestalten. Es wird erwartet, dass die programmatischen Bemühungen in Indien während eines Jahrzehnts Informationen, Ergebnisse und Produkte gebracht haben, um damit in naher Zukunft einen ähnlichen Lehrplanwechsel in der Schweiz zu unterstützen. Da man damit rechnet, dass die Schweiz aufgrund des Klimawandels allmählich regelmässigere Hitzewellen und eine unaufhaltsame Zunahme von Klimaanlagen in Gebäuden, die nicht für Klimaanlagen ausgelegt sind, erleben wird, müssen künftige Architekten in der Schweiz auch über Fähigkeiten verfügen, den erwarteten Anstieg der Nutzung von Klimaanlagen abzufedern. Der Bedarf von Schweizer Architekturlehrern an verbesserten Lehrtechniken und Wissensprodukten kann gedeckt werden, indem die in Indien entwickelten Lehrbücher zur Unterstützung des Unterrichts, Entwürfe zur Unterstützung des Physikunterrichts, kostengünstige Computermodellierungssoftware für die Entwicklung nachhaltiger Kühltechnologien usw. an den Schweizer Kontext angepasst werden. Derzeit wird von NOE21 eine Machbarkeitsstudie durchgeführt, wie die Wissensprodukte und Erfahrungen des indischen Programms am besten in den Schweizer Lehrplan integriert werden können, um es den Lehrkräften zu ermöglichen, die Studierenden mit den erforderlichen Kompetenzen in den Bereichen Energieeffizienz und nachhaltige Kühlung auszustatten. Im Rahmen dieser zukünftigen Phasen werden Workshops zur Ausbildung von Lehrkräften, die die indischen Bemühungen aufgreifen, organisiert und Diskussionsrunden in ausgewählten Schweizer Institutionen abgehalten, um die Wirkung der Bemühungen zur Integration dieses pädagogischen Upgrades in alle relevanten Institutionen zu verstärken.

Wir haben den indischen Bausektor strategisch als Einsatzort gewählt, weil wir erkannt haben, dass technologische Innovationen im Bereich der Kühlung zwar zwingend erforderlich sind, um ein stabiles globales Klima zu erreichen, dass sie jedoch als Nutzung begrenzter wirtschaftlicher Ressourcen unzureichend und ineffizient sind, wenn sie weltweit auf die gleiche Weise angewendet werden. Damit technologische Innovationen möglichst effizient genutzt werden können, müssen sie dort eingesetzt werden, wo sie am dringendsten benötigt werden. Indien ist weltweit der drittgrösste Verursacher von Klimaschäden, und ein grosser Teil davon sind zukünftige Gebäude, die auf Klimaanlagen angewiesen sind. Aus diesem Grund haben wir uns dafür entschieden, Innovationen zur Vermeidung von Klimaanlagen zuerst in Indien (und später in der Schweiz) in die neue Generation von Architekten und Ingenieuren zu integrieren, bevor Indien die Emissionen von Gebäuden sperren wird, in denen es keine Innovationen gibt.

Vivek Gilani

www.noe21.org

www.fairconditioning.org

 

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The Fairconditioning Programme was founded in 2012 as a collaborative non-profit endeavor by NOE21 (Swtizerland) and cBalance (India). In its 10 year history, it has been funded by BSI (Canton of Geneva), City of Lausanne, OAK Foundation (Geneva), SIG (Geneva) and the Shakti Sustainable Energy Foundation (India)

It aims is to mitigate the potentially skyrocketing growth of air conditioning (AC) in buildings India, in the current phase of the program, and eventually in Switzerland. We endeavor to do this by formally integrating building energy efficiency and AC-avoidance design techniques into curriculum and lesson plans across all subjects and years, and setup Sustainable Design Pedagogy Centers to train teachers.

It is an evidence-based policy-making project which accomplishes syllabus integration of sustainability / energy-efficiency in Architecture & Mechanical Engineering universities in India through embedding sustainable-cooling and efficient building-design into lesson plans through a capacity building and change-management program designed to enhance sustainable-design pedagogy skills amongst professors, and facilitate activity-based learning processes.

The encompasses 8 architecture and mechanical engineering colleges across 4 universities in India. In this next stage, we will expand the evidence-base of colleges and create 24 deeply committed academic ambassadors (24 college campuses and their management) after handholding them through the process of changing their curricula through 2 to 3 academic semesters. It is also in the process of conducting a evidence-based curriculum change advocacy campaign with the Board of Studies (BoS) of the 4 Regional Universities, through professionally facilitated roundtables. In May 2022, a key Architectural University in the Indian State of Karnataka (Visvesvaraya Technological University, which establishes and regulates the academic curriculum and pedagogic discourse across approximately 50 Colleges) with which the program has been engaged since 2017, formally adopted a fundamentally overhauled curriculum that profoundly and authentically responds to the planetary emergency we must collectively confront. The process is underway to emulate this recent ‘policy win’ across 3 other universities which have been part the program’s landscape of engagement. These BoS’s will receive a series of submissions, proposals, petitions from partner colleges. Through the strategic advocacy campaign, employing behavioral psychology research, systems thinking, and change-management principles, the program is transforming 8 universities in India, controlling curricula of 200 of India’s Architecture and Engineering Colleges. The aim is to formally integrate building energy efficiency into curriculum and lesson plans across all subjects and years, and setup Sustainable Design Pedagogy Centers to train teachers.

While program has until 2022 only been operating in India, the genesis of a dialectically-linked cross-pollinated program that subverts the traditional global north-south development aid and ‘technology transfer’ relationship, is underway. The program commenced stakeholder consultations with 2 universities in Switzerland in the summer of 2022 (HEPIA, Geneva and University of Fribourg) to dialogically co-create a contextually relevant curriculum change program in Switzerland. It is anticipated that the decade long  programmatic efforts in India have yielded useful insights, outcomes and outputs to support a similar pedagogy change in Switzerland, in the near future. As Switzerland is expected to start experiencing more routine heat waves as a result of climate breakdown, and an inexorable increase in AC installations in buildings not designed for ACs, future architects in Switzerland will also need to be equipped with skills to mitigate the anticipated increase in AC use. Swiss architecture professors’ need for upgraded pedagogy techniques and knowledge products can be met by adapting for the Swiss context the teaching aid manuals, physical teaching aid designs, low-cost computer modelling softwares for sustainable cooling technology design etc. developed in India. A feasibility study is currently being conducted by NOE21 which will define ways in which the Indian program’s knowledge products and experience can be at best be integrated into Swiss lesson plan to enable professors to equip students with requisite skills of energy efficiency and sustainable cooling. As part of these future phases, Train-the-trainer workshops, that mirror the Indian effort, will be conducted and roundtables hosted in selected Swiss institutions to amplify the impact of the effort towards mainstreaming this pedagogy upgrade amongst all relevant institutions.

We have strategically selected the Indian building and construction industry as the location for intervention because we recognize that while technological innovation in cooling is imperative for us to achieve a stable global climate, it by itself, and if applied generically across the world, is insufficient and inefficient as a use of finite economic resources. For technological innovation to be most efficiently and effectively leveraged, it ought to be put into practice where it’s needed the most. India is the third largest emitter of climate pollution in the world, and a bulk of that is future buildings through AC. Hence we have chosen to help mainstream AC-avoidance innovation in the new generation of architects and engineers in India first (and then Switzerland), before India locks-in emissions from buildings where innovation is absent.

Vivek Gilani

www.noe21.org

www.fairconditioning.org

 

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