Architecture Suisse

LIBRE

LIBRE | The Fairconditioning Programme

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Le programme Fairconditioning a été fondé en 2012 en tant que projet collaboratif à but non lucratif par NOE21 (CH) et cBalance (IN). Au cours de ses 10 ans d’existence, il a été financé par le BSI (Canton de Genève), la Ville de Lausanne, la Fondation OAK (Genève), les SIG (Genève) et la Shakti Sustainable Energy Foundation (Inde).

Son objectif est d’atténuer la croissance potentiellement vertigineuse de la climatisation dans les bâtiments en Inde et éventuellement en Suisse. Nous nous efforçons d’y parvenir en intégrant officiellement l’efficacité énergétique des bâtiments et les techniques de conception permettant d’éviter la climatisation dans les programmes d’enseignement et les plans de cours de toutes les matières et années, et en créant des centres pédagogiques de conception durable pour former les enseignants.

Il s’agit d’un projet d’élaboration de politiques fondé sur des données probantes, qui vise à intégrer la durabilité et l’efficacité énergétique dans les programmes des universités d’architecture et de génie mécanique en Inde, en introduisant le refroidissement durable et la conception de bâtiments efficaces dans les plans de cours, par le biais d’un programme de renforcement des capacités et de gestion du changement conçu pour améliorer les compétences pédagogiques en matière de conception durable chez les professeurs et faciliter les processus d’apprentissage basés sur des activités.

Bien que le programme n’ait fonctionné jusqu’en 2022 qu’en Inde, la genèse d’un programme de pollinisation croisée lié dialectiquement, qui subvertit la relation traditionnelle d’aide au développement et de « transfert de technologie » Nord-Sud, est en cours.

Le programme a commencé à consulter les parties prenantes avec deux universités suisses au cours de l’été 2022 (HEPIA, Genève et l’Université de Fribourg) afin de réfléchir à un changement de curriculum adapté au contexte suisse. On s’attend à ce que les efforts programmatiques déployés en Inde pendant une décennie permettent d’obtenir des informations, des résultats et des produits utiles pour soutenir un changement de pédagogie similaire en Suisse dans un avenir proche. Comme on prévoit que la Suisse commence à connaître des vagues de chaleur plus régulières en raison de la modification du climat et à voir une augmentation inexorable des installations de climatisation dans les bâtiments qui ne sont pas conçus pour la climatisation, les futurs architectes de Suisse devront également être équipés de compétences pour atténuer cet effet. Les besoins des professeurs d’architecture suisses en matière de techniques pédagogiques et de connaissances peuvent être satisfaits en adaptant au contexte suisse les manuels d’enseignement ou les logiciels de modélisation informatique à faible coût pour la conception de technologies de refroidissement durables développés en Inde. Une étude de faisabilité est actuellement menée par NOE21 qui définira les moyens par lesquels les connaissances et l’expérience du programme indien peuvent être intégrées au mieux dans le plan de cours suisse pour permettre aux professeurs de doter les étudiants des compétences requises en matière d’efficacité énergétique et de refroidissement durable. Dans le cadre de ces phases futures, des ateliers de formation des formateurs, inspirés des réalisations indiennes, seront organisés. Des tables rondes seront également mises sur pieds dans des institutions suisses sélectionnées, afin d’amplifier l’impact de l’effort visant à intégrer cette mise à niveau pédagogique dans toutes les institutions concernées.

Nous avons stratégiquement choisi le secteur indien du bâtiment et de la construction comme lieu d’intervention parce que nous reconnaissons que si l’innovation technologique en matière de refroidissement est impérative pour parvenir à un climat mondial stable, elle est insuffisante et inefficace en tant qu’utilisation de ressources économiques limitées si elle est appliquée de manière générique dans le monde entier. Pour que l’innovation technologique soit exploitée le plus efficacement possible, elle doit être mise en pratique là où elle est le plus nécessaire. L’Inde est le troisième plus grand émetteur de pollution climatique au monde, et une grande partie de celle-ci est due à la climatisation. C’est pourquoi nous avons choisi de promouvoir l’innovation en matière d’évitement de la climatisation auprès de la nouvelle génération d’architectes et d’ingénieurs, en Inde d’abord puis en Suisse, avant que l’Inde ne verrouille les émissions des bâtiments où l’innovation est absente.

Vivek Gilani

www.noe21.org

www.fairconditioning.org

 

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The Fairconditioning Programme was founded in 2012 as a collaborative non-profit endeavor by NOE21 (Swtizerland) and cBalance (India). In its 10 year history, it has been funded by BSI (Canton of Geneva), City of Lausanne, OAK Foundation (Geneva), SIG (Geneva) and the Shakti Sustainable Energy Foundation (India)

It aims is to mitigate the potentially skyrocketing growth of air conditioning (AC) in buildings India, in the current phase of the program, and eventually in Switzerland. We endeavor to do this by formally integrating building energy efficiency and AC-avoidance design techniques into curriculum and lesson plans across all subjects and years, and setup Sustainable Design Pedagogy Centers to train teachers.

It is an evidence-based policy-making project which accomplishes syllabus integration of sustainability / energy-efficiency in Architecture & Mechanical Engineering universities in India through embedding sustainable-cooling and efficient building-design into lesson plans through a capacity building and change-management program designed to enhance sustainable-design pedagogy skills amongst professors, and facilitate activity-based learning processes.

The encompasses 8 architecture and mechanical engineering colleges across 4 universities in India. In this next stage, we will expand the evidence-base of colleges and create 24 deeply committed academic ambassadors (24 college campuses and their management) after handholding them through the process of changing their curricula through 2 to 3 academic semesters. It is also in the process of conducting a evidence-based curriculum change advocacy campaign with the Board of Studies (BoS) of the 4 Regional Universities, through professionally facilitated roundtables. In May 2022, a key Architectural University in the Indian State of Karnataka (Visvesvaraya Technological University, which establishes and regulates the academic curriculum and pedagogic discourse across approximately 50 Colleges) with which the program has been engaged since 2017, formally adopted a fundamentally overhauled curriculum that profoundly and authentically responds to the planetary emergency we must collectively confront. The process is underway to emulate this recent ‘policy win’ across 3 other universities which have been part the program’s landscape of engagement. These BoS’s will receive a series of submissions, proposals, petitions from partner colleges. Through the strategic advocacy campaign, employing behavioral psychology research, systems thinking, and change-management principles, the program is transforming 8 universities in India, controlling curricula of 200 of India’s Architecture and Engineering Colleges. The aim is to formally integrate building energy efficiency into curriculum and lesson plans across all subjects and years, and setup Sustainable Design Pedagogy Centers to train teachers.

While program has until 2022 only been operating in India, the genesis of a dialectically-linked cross-pollinated program that subverts the traditional global north-south development aid and ‘technology transfer’ relationship, is underway. The program commenced stakeholder consultations with 2 universities in Switzerland in the summer of 2022 (HEPIA, Geneva and University of Fribourg) to dialogically co-create a contextually relevant curriculum change program in Switzerland. It is anticipated that the decade long  programmatic efforts in India have yielded useful insights, outcomes and outputs to support a similar pedagogy change in Switzerland, in the near future. As Switzerland is expected to start experiencing more routine heat waves as a result of climate breakdown, and an inexorable increase in AC installations in buildings not designed for ACs, future architects in Switzerland will also need to be equipped with skills to mitigate the anticipated increase in AC use. Swiss architecture professors’ need for upgraded pedagogy techniques and knowledge products can be met by adapting for the Swiss context the teaching aid manuals, physical teaching aid designs, low-cost computer modelling softwares for sustainable cooling technology design etc. developed in India. A feasibility study is currently being conducted by NOE21 which will define ways in which the Indian program’s knowledge products and experience can be at best be integrated into Swiss lesson plan to enable professors to equip students with requisite skills of energy efficiency and sustainable cooling. As part of these future phases, Train-the-trainer workshops, that mirror the Indian effort, will be conducted and roundtables hosted in selected Swiss institutions to amplify the impact of the effort towards mainstreaming this pedagogy upgrade amongst all relevant institutions.

We have strategically selected the Indian building and construction industry as the location for intervention because we recognize that while technological innovation in cooling is imperative for us to achieve a stable global climate, it by itself, and if applied generically across the world, is insufficient and inefficient as a use of finite economic resources. For technological innovation to be most efficiently and effectively leveraged, it ought to be put into practice where it’s needed the most. India is the third largest emitter of climate pollution in the world, and a bulk of that is future buildings through AC. Hence we have chosen to help mainstream AC-avoidance innovation in the new generation of architects and engineers in India first (and then Switzerland), before India locks-in emissions from buildings where innovation is absent.

Vivek Gilani

www.noe21.org

www.fairconditioning.org

 

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